Upin & Ipin – Animasi 3D Malaysia Yang Top

geng

Sudah pernah melihat filem animasi buatan Indonesia? Aduh memang parah sekali, suara dengan mulut tidak kompak. Belum lagi dengan gambar animasi yang kaku gerakannya. Kalau kita bandingkan dengan filem animasi buatan Malaysia, Upin dan Ipin, filem animasi buatan Indonesia ketinggalan jauh. Di bidang ini sebenarnya Indonesia bisa belajar lebih banyak dari Malaysia. Jadi jangan hanya ngajakin Malaysia berantam melulu karena klaim budaya punya Indonesia.

Terus terang saya sangat suka dengan filem Upin & Ipin, begitu juga dengan anak-anak saya. Kesukaan akan animasi itu makin mendalam setelah melihat filem bioskop Upin & Ipin yang berjudul “Geng: Pengemberaan Bermula”. Begitu halus animasi 3D yang dibuat oleh anak-anak Melayu yang masih muda-muda ini. Begitu bagus ceritanya, sehingga anak-anak tidak berhenti tertawa ketika melihat filem tersebut di DVD. Iyalah di DVD asli punya (bukan bajakan ya), soalnya kami ketinggalan menonton filem itu di bioskop ketika ditayangkan bulan Februari 2009 yang lalu.

Filem Geng: Pengembaraan Bermula inipun telah mendapatkan penghargaan di Festifal Filem Anak-Anak Internasional 2009 di Jakarta. Filem ini menjadi pilihan penonton. Bukan sekedar memenangkan penghargaan di Indonesia, produser filem ini telah melangkah jauh dengan membuat perjanjian pemasaran filem ini bersama Disney. Tampaknya Disney mengakui kualitas filem animasi buatan Malaysia ini. Tidak lama lagi filem ini akan ditayangkan di 17 negara Asia Tenggara dan Korea. Jadi tunggu saja tanggal mainnya ya?

Secara garis besar filem ini menceritakan petualangan sekelompok remaja kota dengan anak-anak dari kampung Durian Runtuh. Dalam rangka mencari durian di hutan yang menyeramkan, mereka terlibat petualangan dengan pemburu binatang liar dan tentu saja binatang-binatang imajinasi yang datang dari dimensi sebelah. Suasa di kampung yang sangat terasa di tambah dengan cerita petualangan fiktif ala Disney menyebabkan filem ini menawarkan sesuatu yang lain dibandingkan filem-filem animasi 3D yang berasal dari Amerika.

Pembuatan filem ini mendapat dukungan sepenuhnya dari kerajaan Malaysia. Bahkan untuk membuat filem animasi 3D ini, mereka mendapat fasilitas menggunakan super komputer yang terdapat di MIMOS salah satu BUMN Malaysia separuh swasta yang bergerak di bidang IT dan Microelectronics. Dua jempol untuk Les’ Copaque yang membuat filem animasi ini. Kapan Indonesia mampu membuat filem animasi 3D ini?

Comments

comments

Share Button
(Visited 661 times, 2 visits today)